Σε "Γολγοθά" έχει εξελιχθεί για πολλά ΑμΕΑ και τις οικογένειές τους η αλλαγή του τρόπου έκδοσης πιστοποιητικού αναπηρίας για την προμήθεια αναπηρικού αυτοκινήτου, τους τελευταίους μήνες. Ιδιαίτερα δε σε μια πόλη, όπως η Καβάλα, με την ξεχωριστή γεωγραφική μορφολογία της, το πρόβλημα φαίνεται να είναι οξυμένο.
Όπως αναφέρουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα, η όλη διαδικασία είναι πλέον ιδιαίτερα περίπλοκη, καθώς εκκρεμεί η έκδοση μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (όπως προβλέπεται από το άρθρο 18 του Ν. 4110/13) για να μπορέσουν να παραλάβουν οι δικαιούχοι τα αυτοκίνητά τους, τα οποία βρίσκονται "στοιβαγμένα" στα τελωνεία.
Με επιστολή της προς το Υπουργείο Οικονομικών, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία επισημαίνει ότι η έκδοση της ΚΥΑ θα λύσει το πρόβλημα χιλιάδων αναπήρων που έχουν ανάγκη το αυτοκίνητο. Για το θέμα έχει υπάρξει και αλληλογραφία των υπηρεσιών του ΙΚΑ με τις τελωνιακές αρχές προκειμένου να προχωρήσει ο εκτελωνισμός των αυτοκινήτων με απαλλαγή δασμών, χωρίς όμως κάποιο αποτέλεσμα – μέχρι στιγμής.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός 57χρονου από την Καβάλα, η κόρη του οποίου πάσχει από σύνδρομο DOWN με βαριάς μορφής νοητική υστέρηση (με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 30), ο οποίος απευθύνει έκκληση στους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες να δώσουν λύση στο πρόβλημα που ταλανίζει τον ίδιο και την οικογένειά του.
Σύμφωνα με την ιατρική γνωμάτευση του ΚΕΠΑ (Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας), η 36χρονη πάσχει από φαρμακοανθεκτική επιληψία (βαριάς μορφής επιληψία), όπως επίσης από αδυναμία ελέγχου των σφικτήρων και οργανικό σύνδρομο. Το ΚΕΠΑ έχει χαρακτηρίσει ανάπηρη την 36χρονη σε ποσοστό 100% εφ’ όρου ζωής και ανίκανη για οποιαδήποτε βιοποριστική εργασία.
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πατέρας της, για τις θεραπευτικές ανάγκες καθώς και για οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη προκύψει προκειμένου να μετακινηθεί υπάρχει μεγάλη ανάγκη από αυτοκίνητο, το οποίο όμως έχει "κολλήσει" εξαιτίας του παραπάνω προβλήματος.
Ο 57χρονος τονίζει ότι οι μετακινήσεις είναι μια δαπανηρή υπόθεση "ιδιαίτερα όταν μάλιστα ζεις σε μια πόλη σαν την Καβάλα όπου η γεωγραφική της μορφολογία την καθίστα ακόμα πιο δύσκολη για τις μετακινήσεις των ΑμΕΑ".
Εξηγεί δε ότι για τις μετακινήσεις που είναι απαραίτητες για τη σωματική και ψυχολογική υγεία των ΑμΕΑ "χρησιμοποιούμε είτε ταξί είτε το αυτοκίνητο κάποιου φιλικού προσώπου είτε κάποιο ασθενοφόρο του νοσοκομείου αν υπάρχει διαθέσιμο διαθέσιμο" και σημειώνει ότι ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και άλλοι γονείς και συνοδοί, με τους οποίους έχει ο ίδιος επαφή.
Αναφερόμενος στο πρόβλημα που έχει ανακύψει τους τελευταίους επτά μήνες, ο πρόεδρος του Νομαρχιακού Συλλόγου ΑμΕΑ Καβάλας Μάκης Κρομύδας εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι "τα δηλωμένα ως αναπηρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στα τελωνεία αποθηκευμένα – πληρώνοντας οι δικαιούχοι τα ανάλογα ασφάλιστρα και τέλη φύλαξης – για περισσότερα από δύο χρόνια!".
Σημειώνει πως η καθυστέρηση στην υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ "έχει ως αποτέλεσμα τόσο την οικονομική αιμορραγία των ΑμΕΑ όσο και την αδυναμία τους να εξυπηρετηθούν" κι επισημαίνει πως "τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα έχουν δηλωθεί ως αδασμολόγητα με τον αριθμό πλαισίου που έχει το καθένα, οπότε και οι έμποροι δεν μπορούν να τα δώσουν αλλού ή να επιστρέψουν στους δικαιούχους τα χρήματα που κατέβαλαν ως προκαταβολή, αλλά ούτε και να προχωρήσουν στον εκτελωνισμό τους".
Το πρόβλημα, όπως υποστηρίζει, οφείλεται στο γεγονός ότι οι νέες επιτροπές ΚΕΠΑ δεν μπορούν να δείξουν ποιοι είναι οι δικαιούχοι αναπηρικών αυτοκινήτων. "Βγάζουν ένα ποσοστό αναπηρίας και πάθησης και δεν δηλώνουν ότι αυτός που έχει εξεταστεί δικαιούται αναπηρικό αυτοκίνητο, όπως γινόταν παλιά από τις επιτροπές των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων" αναφέρει και σημειώνει ότι από τις αρχές του 2013 έχει γίνει μια συνεννόηση με το ΙΚΑ για το ποιοι θα είναι αυτοί που δικαιούνται τα αναπηρικά αυτοκίνητα και εκκρεμεί η έκδοση της ΚΥΑ που θα τακτοποιεί την έκδοση των εγγράφων για τους δικαιούχους των αναπηρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τον κ. Κρομύδα, ανάλογη καθυστέρηση υπάρχει και στην έκδοση νέων καρτών ή στην αναθεώρηση παλαιότερων καρτών επιβίβασης των ΑμεΑ σε λεωφορεία των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ.
Όπως αναφέρουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα, η όλη διαδικασία είναι πλέον ιδιαίτερα περίπλοκη, καθώς εκκρεμεί η έκδοση μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (όπως προβλέπεται από το άρθρο 18 του Ν. 4110/13) για να μπορέσουν να παραλάβουν οι δικαιούχοι τα αυτοκίνητά τους, τα οποία βρίσκονται "στοιβαγμένα" στα τελωνεία.
Με επιστολή της προς το Υπουργείο Οικονομικών, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία επισημαίνει ότι η έκδοση της ΚΥΑ θα λύσει το πρόβλημα χιλιάδων αναπήρων που έχουν ανάγκη το αυτοκίνητο. Για το θέμα έχει υπάρξει και αλληλογραφία των υπηρεσιών του ΙΚΑ με τις τελωνιακές αρχές προκειμένου να προχωρήσει ο εκτελωνισμός των αυτοκινήτων με απαλλαγή δασμών, χωρίς όμως κάποιο αποτέλεσμα – μέχρι στιγμής.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός 57χρονου από την Καβάλα, η κόρη του οποίου πάσχει από σύνδρομο DOWN με βαριάς μορφής νοητική υστέρηση (με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 30), ο οποίος απευθύνει έκκληση στους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες να δώσουν λύση στο πρόβλημα που ταλανίζει τον ίδιο και την οικογένειά του.
Σύμφωνα με την ιατρική γνωμάτευση του ΚΕΠΑ (Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας), η 36χρονη πάσχει από φαρμακοανθεκτική επιληψία (βαριάς μορφής επιληψία), όπως επίσης από αδυναμία ελέγχου των σφικτήρων και οργανικό σύνδρομο. Το ΚΕΠΑ έχει χαρακτηρίσει ανάπηρη την 36χρονη σε ποσοστό 100% εφ’ όρου ζωής και ανίκανη για οποιαδήποτε βιοποριστική εργασία.
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πατέρας της, για τις θεραπευτικές ανάγκες καθώς και για οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη προκύψει προκειμένου να μετακινηθεί υπάρχει μεγάλη ανάγκη από αυτοκίνητο, το οποίο όμως έχει "κολλήσει" εξαιτίας του παραπάνω προβλήματος.
Ο 57χρονος τονίζει ότι οι μετακινήσεις είναι μια δαπανηρή υπόθεση "ιδιαίτερα όταν μάλιστα ζεις σε μια πόλη σαν την Καβάλα όπου η γεωγραφική της μορφολογία την καθίστα ακόμα πιο δύσκολη για τις μετακινήσεις των ΑμΕΑ".
Εξηγεί δε ότι για τις μετακινήσεις που είναι απαραίτητες για τη σωματική και ψυχολογική υγεία των ΑμΕΑ "χρησιμοποιούμε είτε ταξί είτε το αυτοκίνητο κάποιου φιλικού προσώπου είτε κάποιο ασθενοφόρο του νοσοκομείου αν υπάρχει διαθέσιμο διαθέσιμο" και σημειώνει ότι ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και άλλοι γονείς και συνοδοί, με τους οποίους έχει ο ίδιος επαφή.
Αναφερόμενος στο πρόβλημα που έχει ανακύψει τους τελευταίους επτά μήνες, ο πρόεδρος του Νομαρχιακού Συλλόγου ΑμΕΑ Καβάλας Μάκης Κρομύδας εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι "τα δηλωμένα ως αναπηρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στα τελωνεία αποθηκευμένα – πληρώνοντας οι δικαιούχοι τα ανάλογα ασφάλιστρα και τέλη φύλαξης – για περισσότερα από δύο χρόνια!".
Σημειώνει πως η καθυστέρηση στην υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ "έχει ως αποτέλεσμα τόσο την οικονομική αιμορραγία των ΑμΕΑ όσο και την αδυναμία τους να εξυπηρετηθούν" κι επισημαίνει πως "τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα έχουν δηλωθεί ως αδασμολόγητα με τον αριθμό πλαισίου που έχει το καθένα, οπότε και οι έμποροι δεν μπορούν να τα δώσουν αλλού ή να επιστρέψουν στους δικαιούχους τα χρήματα που κατέβαλαν ως προκαταβολή, αλλά ούτε και να προχωρήσουν στον εκτελωνισμό τους".
Το πρόβλημα, όπως υποστηρίζει, οφείλεται στο γεγονός ότι οι νέες επιτροπές ΚΕΠΑ δεν μπορούν να δείξουν ποιοι είναι οι δικαιούχοι αναπηρικών αυτοκινήτων. "Βγάζουν ένα ποσοστό αναπηρίας και πάθησης και δεν δηλώνουν ότι αυτός που έχει εξεταστεί δικαιούται αναπηρικό αυτοκίνητο, όπως γινόταν παλιά από τις επιτροπές των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων" αναφέρει και σημειώνει ότι από τις αρχές του 2013 έχει γίνει μια συνεννόηση με το ΙΚΑ για το ποιοι θα είναι αυτοί που δικαιούνται τα αναπηρικά αυτοκίνητα και εκκρεμεί η έκδοση της ΚΥΑ που θα τακτοποιεί την έκδοση των εγγράφων για τους δικαιούχους των αναπηρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τον κ. Κρομύδα, ανάλογη καθυστέρηση υπάρχει και στην έκδοση νέων καρτών ή στην αναθεώρηση παλαιότερων καρτών επιβίβασης των ΑμεΑ σε λεωφορεία των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου