Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010

Προβληματική η πρόσβαση ΑμεΑ στα δημόσια κτίρια

Σημαντικά περιθώρια βελτίωσης των υποδομών για την πρόσβαση των Ατόμων με Αναπηρία στα δημόσια κτίρια της Περιφέρειας Θεσσαλίας και σχεδόν ανύπαρκτες υποδομές για την εξυπηρέτηση των τυφλών διαπιστώνει μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη με θέμα την εξέταση των συνθηκών προσπελασιμότητας Ατόμων με Αναπηρία στα δημόσια κτίρια και σε κτίρια υπηρεσιών καθημερινού ενδιαφέροντος.
Στην πρώτη φάση της μελέτης, που παρουσιάστηκε χθες από τους μελετητές, στη διάρκεια διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς στην ισόγεια αίθουσα της Περιφέρειας, καταγράφονται, διερευνώνται και αναλύονται τα υπάρχοντα προβλήματα πρόσβασης των Ατόμων με Αναπηρία στα δημόσια κτίρια ενώ καταγράφονται και αναδεικνύονται καλές και κακές πρακτικές στις υποδομές που εξασφαλίζουν την πρόσβαση.
Ως παράδειγμα για μίμηση αναφέρεται το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας όπου ακολουθούνται όλες οι προδιαγραφές προσπελασιμότητας ΑμεΑ ενώ αξιομνημόνευτες πρακτικές ακολουθούν το ΚΕΠ Καρδίτσας με το δίκτυο ενημέρωσης των ΑμεΑ μέσω διαδικτύου και ο ΟΑΕΔ Τρικάλων με την ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας μετά από συνεργασία με τα 5 σωματεία ΑμεΑ.
Αντίθετα ιδιαίτερα προβληματικά χαρακτηρίζονται τα ειδικά δημοτικά σχολεία της Λάρισας και των Φαρσάλων, οι αίθουσες των οποίων βρίσκονται στον πρώτο όροφο των κτιριακών εγκαταστάσεων χωρίς να υπάρχουν ...ανελκυστήρες (!) όπως και το ειδικό σχολείο στο Δήμο Παλαμά, που κινδυνεύει με λουκέτο επειδή παρατηρείται απροθυμία παιδιών με αναπηρία να εγγραφούν.
Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στο Γενικό Νοσοκομείο του Βόλου για προβληματική συμπεριφορά της διοίκησης του ιδρύματος, η οποία δεν επέτρεψε στους μελετητές η είσοδος στο νοσοκομείο για την καταγραφή των υποδομών πρόσβασης αν και προσκομίστηκε ειδική επιστολή της Περιφέρειας Θεσσαλίας για την εκπόνηση της μελέτης.
Στη χθεσινή διαβούλευση παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε σε 203 δημόσια κτίρια, εκ των οποίων τα 81 αφορούν σε υποδομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα 55 δημόσιας εξυπηρέτησης (Δ.Ο.Υ., Κ.Ε.Π., Ο.Α.Ε.Δ.), τα 40 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (δημαρχεία, πολεοδομίες, ληξιαρχεία, νομαρχίες και περιφέρεια), τα 26 υποδομές υγείας και ένα μουσείο. Χωροταξικά τα 74 κτίρια βρίσκονται στη Μαγνησία, τα 56 στη Λάρισα, τα 39 στην Καρδίτσα και τα 34 στα Τρίκαλα.
Μεταξύ άλλων οι μελετητές διαπίστωσαν έλλειψη θέσεων πάρκινγκ (το 84,5% των κτιρίων δεν διαθέτει θέσεις στάθμευσης για Άτομα με Αναπηρία), προβληματική προσπελασιμότητα των πεζοδρομίων (μια στις δύο ράμπες δεν έχει σωστή κλίση, δύο στις τρεις ράμπες δεν διαθέτουν το απαιτούμενο πλάτος) και χαμηλά ποσοστά σε άλλες υποδομές εξυπηρέτησης όπως ανελκυστήρες (απαιτείται στο 86% των κτιρίων), χώροι υγιεινής (το 80% των ορόφων στα δημόσια κτίρια δεν διαθέτει ούτε ένα χώρο υγιεινής), τηλεφωνικούς θαλάμους, ψύκτες και πίνακες χωροθέτησης των λειτουργιών.
Οι μελετητές έχουν συγκεντρώσει μετά από αυτοψίες περίπου 2.000 φωτογραφίες που θα παραδώσουν στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και αποτελούν πολύτιμο υλικό για το σχεδιασμό της. Επιπλέον, όπως επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της μελετητικής εταιρίας Κων. Τζάνας, η μέθοδος που ακολουθήθηκε κατά την έρευνα οδηγεί σε όσο το δυνατόν πιο ακριβείς εκτιμήσεις σε ό,τι αφορά στο οικονομικό αντικείμενο των παρεμβάσεων, ώστε να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός για την ένταξη έργων, στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών δυνατοτήτων του ΕΣΠΑ.
Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης καταγράφηκαν τέλος οι απόψεις των παρισταμένων, εκπροσώπων φορέων ΑμεA αλλά και εκπροσώπων αρχών και δημόσιων υπηρεσιών ώστε αυτές να ληφθούν υπ’ όψιν στη σύνταξη του Επιχειρησιακού Σχεδίου της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τη βελτίωση των συνθηκών προσπελασιμότητας των ΑμεΑ στα δημόσια κτίρια και κτίρια υπηρεσιών καθημερινού ενδιαφέροντος.
Σημειώνεται ότι βασική φιλοσοφία και προσέγγιση της Περιφέρειας είναι «έστω και ένα Άτομο με Αναπηρία να θέλει να εξυπηρετηθεί από μια δημόσια υπηρεσία να μπορεί να εξυπηρετείται» ενώ τα σημεία στα οποία δίνεται έμφαση είναι η πρόσβαση στην είσοδο και στο χώρο υποδοχής των κτιρίων, η κατακόρυφη και οριζόντια κυκλοφορία, οι εξυπηρετήσεις και ο εξοπλισμός που επιτρέπουν την ανεμπόδιστη και ασφαλή κίνηση των ΑμεΑ στο χώρο. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΛΑΡΙΣΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...